Hormonale Acne en PMS-klachten heb jij hier last van?

Je lichaam is een ‘chemische fabriek’ en je staat er vaak niet bij stil wat een effect hormonale veranderingen en tekorten aan vitaminen en mineralen op je lichaam kunnen hebben. Deze veranderingen en tekorten zijn zichtbaar aan je huid, voelbaar in je lichaam en merkbaar aan je gemoedstoestand.

Hormonale Acne kan ook te maken hebben met die rottige hormonen van de PIL of SPIRAAL.

Gebruik je ANTICONCEPTIE PIL OF SPIRAAL (OOK KOPER!) KLIK DAN HIER om het artikel te lezen.

Keuze in Vitamines, Mineralen en Omega vetzuren

Als je suppletie gaat nemen, kies dan wel voor gezonde biologische verantwoorde suppletie en goed opneembaar is in je lichaam. Ze zijn dan wel duurder in aanschaf, maar zie het als extra goeie voeding dat je je lichaam geeft. Wanneer je verkeerde suppletie neemt vol met (slechte) vulstoffen en slecht opneembare of voor je lichaam belastende vormen is het niet bevorderend voor je gezondheid, het kan zelf ook belastend zijn.
Goedkoop is in dat geval duurkoop. Investeer in goede voedingssupplementen en anders kun je het beter laten.

Hormonale acne en PMS-klachten

Hormonale acne en PMS-klachten bij tekort aan Vitamines

Vitamine B6, B12 en Foliumzuur:

Het aanvullen van tekort aan Vitamine B6, B12 en Foliumzuur zal PMS-klachten verlichten.

Het geeft een verbetering in de volgende PMS-klachten:

  • depressie,
  • opgeblazen gevoel,
  • emotionele vermoeidheid,
  • prikkelbaarheid,
  • vocht vasthouden,
  • gevoeligheid van de borsten en
  • acne.

Er is een groot aantal medicijnen en andere stoffen die negatief inwerken op de opname in je lichaam van vitamine B6, vitamine B12 en foliumzuur:

  • Anticonceptiepil en alcohol met name op foliumzuur en vitamine B6 status
  • Verdovingsmiddel lachgas, ook gebruikt als Party drug; lachgas ballonnen dit zorgt voor een snelle daling van Vitamine B12!
  • Maagzuurremmers zoals Omeprazol en Zantac verlagen de opname van B12. Vaak ontstaan pas symptomen van een B12 te kort na enkele jaren medicijngebruik omdat het lichaam een reservecapaciteit aan vitamine B12 heeft. Daarom is het aan te raden om altijd vitamine B12 te suppleren bij het gebruik van maagzuurremmers.
  • Metformine wordt bij diabetes voorgeschreven om de bloedsuikerspiegel te verlagen. Echter, 10 tot 30 procent van de patiënten die metformine krijgen, krijgt problemen met de opname van vitamine B12.

Omdat de stofwisseling van foliumzuur en vitamine B12 vaak hand in hand gaan, is het verstandig bij de keuze van een foliumzuurproduct erop te letten dat er behalve foliumzuur ook voldoende vitamine B12 in het product aanwezig is. Foliumzuur is vooral effectief wanneer de andere B-vitaminen, met name vitamine B12 en B6 aanwezig zijn. Ook vitamine C werkt synergetisch met foliumzuur.

PMS-klachten en inname B-Vitamines:

Op de 7e cyclus dag starten met inname en blijven innemen tot de menstruatie. Dit schema maandelijks herhalen. Maak een ‘herinnering aan’ in je telefoon om het niet te vergeten!

PMS-klachten en Vitamine C

Verbetert de opname van Foliumzuur en je lever heeft Vitamine C nodig om oestrogeen af te breken.

Vitamine C activeert het afweersysteem, vult de antioxidanten aan in het lichaam en versnelt herstel na ziekte. De beste vormen van vitamine C zijn de zogenaamde “ontzuurde” vormen van vitamine C. Dit zijn de mineraalascorbaten, die milder voor de maagwand zijn en beter worden opgenomen. Onderzoeken naar de farmacologische werking van mineraalascorbaten hebben aangetoond dat de resorptie tweemaal zo snel verloopt vergeleken bij toediening van vitamine C in de vorm van ascorbinezuur.

PMS-klachten en Vitamine E

Bij tekort aan Vitamine E ontstaat o.a. hormonale disbalans.

Vitamine E wordt versterkt door Vitamine C en werkt als antioxidant bij de inname van Omega 3. Bij goeie Omega 3 zit het vaak al in supplement.

Hormonale acne en PMS-klachten bij tekort aan Magnesium

Een magnesium tekort is een belangrijk veroorzaker bij PMS-klachten. Er is aangetoond dat extra inname van magnesium ontspanning geeft op je lichaam, nerveuze spanning en (spannings) hoofdpijn, gevoeligheid van de borsten vermindert en verbetering geeft bij menstruatiepijn en lichamelijke pijn in het algemeen.

Wees geduldig… Het duurt enige tijd voordat je de effecten van magnesiumsuppletie gaat merken. De ontspannende werking op de spieren merk je vaak het eerst, maar om meer de positieve effecten van Magnesium te ervaren moet je het wel enkele maanden volhouden en dan ook aan houden.

Hogere inname van Magnesiumsuppletie kan voor dunnere ontlasting (diarree) zorgen! Sommige mensen ervaren dit ook bij normale dosering, magnesiumsulfaat en magnesiumoxide wordt ook ingezet als laxeermiddel.

Menstruele migraine en tekort aan Magnesium

Mensen met clusterhoofdpijn, spanningshoofdpijn en menstruele migraine blijken allen een tekort aan magnesium te hebben. Na dagelijkse inname van een hoge dosis magnesium is het aantal keren van de migraine afgenomen.

Magnesium voor een goede nachtrust

Slaap jezelf gezond! Er gaat niks boven een goede nachtrust. ’s Nachts herstelt je lichaam en Magnesiumsuppletie voor het slapen gaan kan je lichaam helpen te ontspannen en zorgt dan voor een betere nachtrust.

Welke vorm van Magnesium?

Belangrijk is de Biologische beschikbaarheid. Organisch gebonden MAGNESIUM wordt beter opgenomen dan anorganische MAGNESIUMVORMEN. Zo heeft een anorganische verbinding bv. Magnesiumsulfaat een opneembaarheid van slechts 4%.

Een aantal co-factoren van Magnesium zoals: Vitamine B6, Vitamine D en fosfor zorgen voor een betere opname in het lichaam.

 

Hoge biologische beschikbaarheid van Magnesium:

  • Magnesiumbisglynaat

  • Magnesiummalaat

  • Magnesiumtauraat

  • Magnesiumcitraat

  • Magnesiumgluconaat

  • Magnesiumlactaat

 Lage biologische beschikbaarheid van Magnesium:

  • Magnesiumoxide

  • Magnesiumchloride

  • Magnesiumhydroxide

  • Magnesiumsulfaat

Bron: Firoz & Garber 2001. Bioavailability of US commercial magnesium preparations. Magnesium research, 14 (4), 257-262

Hormonale acne en PMS-klachten bij onbalans in de juiste vetten

Omega-3 vetzuren verbeteren hormonale acne en verminderen menstruatieklachten. Eet dus essentiële meervoudig onverzadigde vetzuren en vermijd alle transvetten.

Omega-3 vetzuren bij hormonale acne en PMS-klachten:

  • Makreel
  • Haring
  • Zalm
  • Sardientjes
  • Lijnzaadolie
  • Hennepzaad
  • Chlorella
  • Chiazaad

Ik geef voorkeur om naast de inname van goeie omega vetzuren ook nog een suppletie visolie, krillolie of algenolie te nemen.

Teunisbloemolie goed bij PMS-klachten en verbetert de huid

Teunisbloemolie is rijk aan GLA (gammalinoleenzuur = Omega-6), dit heeft een specifieke werking op de vorming van prostaglandines in het lichaam. Deze spelen een rol bij PMS-klachten. Het is aangetoond dat Teunisbloemolie erg goed werkt bij het verminderen van Premenstruele klachten, zoals prikkelbaarheid, depressie, pijnlijke en/of onregelmatige menstruatie, gevoeligheid van de borsten.

Teunisbloemolie geeft een goede verzorging van binnenuit aan de huid. Verbetert de vochtbalans in de huid: bij gevoelige, droge, ruwe en schrale huid.

Helaas mag ik op mijn website geen adviezen geven voor voedingssupplementen.

Wil je advies wat je het beste kan gaan inzetten om je hormonale acne & PMS-klachten te verminderen en te verbeteren? Begeleiding op afstand ook mogelijk.
Stuur mij dan via onderstaand contactformulier een bericht.

Praktijk voor huidverbetering is gevestigd aan Zadelmakerstraat 44 in Velserbroek, vlakbij Haarlem, Santpoort, Driehuis, IJmuiden, Heemskerk, Heemstede, Overveen, Zandvoort, Bloemendaal.

Hartelijke groet,
Bianca Buijs
Orthomoleculair therapeut
Huidspecialist

Bianca Buijs

Heb je mijn hulp nodig? Ik help je graag.

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google
    Privacy Policy and Terms of Service apply.