Tijdens je zwangerschap draait je hele systeem op volle toeren en maken je hormonen overuren. Dit kan een weerslag hebben in je huid en huidproblemen uitlokken, zeker als jouw huid al snel je gevoelige/zwakke plek is. Ik zie regelmatig dat vrouwen tijdens de zwangerschap last krijgen van zwangerschapseczeem,  eczeem, clownseczeem of andere huidproblemen zoals melasma (zwangerschapsmasker), acne.

Wanneer je zwanger raakt word je energie in je lichaam anders verdeelt, dit kun je (meestal) ook duidelijk waarnemen. Zo is er veel energie nodig voor het ontwikkelen van de foetus en is er minder energie beschikbaar voor je huid.

Onze huid is voor het uiterlijk belangrijk maar als je lichaam qua energie en voedingsstoffen ergens op moet ‘bezuinigen’ gebeurt dit juist vaak op de huid. Een huidprobleem is natuurlijk veel minder erg, dan dat er een probleem ontstaat aan je organen.

Daarnaast heeft onze huid het meeste te lijden van de “Sedentary lifestyle” (ofwel ons zittende leven…we zitten te veel en bewegen te weinig. Zo krijg je een slechte doorbloeding in je huid en juist de doorbloeding is juist voor je huid zo belangrijk! Beste doorbloeding ontstaat door dagelijks voldoende te bewegen, dus kom uit je stoel en probeer zoveel mogelijk te bewegen.

Wat ook de doorbloeding stimuleert is koud douchen, dus eerst lekker intensief bewegen en daarna lekker koud douchen. Dit is een goede basis voor goede doorbloeding in je huid! Uiteraard heeft je huid ook de juiste bouwstoffen nodig om gezond te blijven, dit haal je uit voeding die de juiste bouwstoffen voor je huid en lichaam levert.

Heb jij tijdens je zwangerschap last van de volgende huidproblemen:

Beste huidverzorgingstips bij huidproblemen tijdens zwangerschap

  1. Gebruik de juiste huidverzorging en foundation
  2. Neem een goede multi-vitamine speciaal voor, tijdens en na de zwangerschap, dus ook tijdens je borstvoeding blijven gebruiken.
  3. Juiste voeding nuttigen;
  4. Eiwitten: eieren, vis, paddenstoelen (shiitake), gevogelte (kip, eend, kalkoen), groenten, 1x in de 14 dagen stukje rundvlees, varkensvlees vermijden.
  5. Vetten: vis, eigeel, noten (ongebrand en ongezouten), zaden, avocado, kokosolie, kokosyoghurt, olijfolie, roomboter, 1x in de 14 dagen stukje rundvlees, varkensvlees vermijden.
  6. Koolhydraten/vezels; Groenten (vooral groene groenten), kruiden en fruit uit groenten.Groenten zijn belangrijk voor de juiste zuurtegraad in ons lichaam en voor het aanvullen van onze mineralen en vitamines.
  7. Eet zoveel mogelijk vis (liefst 4x per week), je baby heeft voor de ontwikkeling van haar/zijn hersenen veel DHA (zit in Omega-3) nodig. Deze voedingsbron wordt tijdens je zwangerschap door je baby bij jouw hersenen weggehaald als je veel te weinig vis eet, dus vandaar dat veel vrouwen tijdens de zwangerschap last krijgen soort ‘zwangerschapsdementie’. Tevens bevat vis juiste vetstoffen die ook belangrijk zijn voor de aanvulling van de ceramide (vetstof in je huid).
  8. Drink water en verse kruidenthee die de spijsvertering (bv citroenmelisse, gember, rozemarijn, tym) ondersteunen.
  9. Was je beddengoed en handdoeken met NEUTRAL wasmiddel, dus vermijd geparfumeerd wasmiddel en wasverzachter). Heb je last van eczeem op je lichaam was dan alles met NEUTRAL, dus ook kleding en ondergoed.

Last van clownseczeem tijdens je zwangerschap lees hier meer tips en adviezen.

Heb je mijn persoonlijke advies nodig? Wil je de juiste huidverzorging voor jouw huid?
Maak dan een afspraak, telefonisch consult is ook mogelijk.

Met huidverbeterende groet,

Bianca Buijs
Orthomoleculair therapeut
& Specialist in huidproblemen
Schoonheidsspecialiste Haarlem

Heb je mijn hulp nodig? Vul dan het contactformulier in:

This site is protected by reCAPTCHA and the Google
Privacy Policy and Terms of Service apply.