Gezonde darm ontbijt

Gezond ontbijt voor je darmen. Ik hou van warme ontbijtjes, zeker in de herfst en wintermaanden is dit goed voor je spijsvertering. Wanneer je spijsvertering niet optimaal werkt of in tijden van stress, dan is het een weldaad voor je maag en je darmen om je groenten even te blancheren, te koken of te stomen. Zo zadel je je spijsvertering niet met extra werk op. Rauwe groenten zijn namelijk veel zwaarder te verteren.

Je spijsvertering bij stress

Wanneer je een langdurige periode van stress ervaart, gaat je lichaam anders de energie verdelen. Stress is voor je lichaam namelijk een teken van ‘GEVAAR’. Gevaar is de ‘Fight- Flight’ reactie voor je lichaam. Wanneer je moet ‘vechten of vluchten’ denk je uiteraard niet: ‘ik ga eens lekker uitgebreid eten‘. Je lichaam denkt dus ook niet: ik ga het spijs goed verteren…. Je lijf gaat de energie namelijk voornamelijk aan je hersenen (beslissing maken welke kant je op moet vluchten) en je spieren (om snel weg te komen) geven.

Zo is het bij stress ook belangrijk om zo min mogelijk of even geen ‘triggers’ te eten.

Eet dit heerlijke triggervrije ontbijtje….zeker in tijden van stress en bij een zwakke vertering heel belangrijk!

Is je vertering heel zwak? Neem dan je fruit 30 min voor de maaltijd.

Ingrediënten:

  1. Venkel
  2. Wortel
  3. Peer
  4. Gekookt eitje, een zacht gekookt ei is makkelijker te verteren dan een hard gekookt eitje.
  5. Hennepzaad
  6. Sesamzaad
  7. Pompoenpitten
  8. Walnoten
  9. Hazelnoten
  10. Paranoten
  11. Kokosrasp
  12. Kervel
  13. Basilicum
  14. Kuzu, dit is een bindmiddel. Herstellend voor je darmen.
  15. Kaneel
  16. Walnotenolie
  17. Snuf zeezout

Zo maak je het klaar:

  • Snijdt de wortel, venkel en peer in stukken en warm het op in een pannetje met een beetje water. Het moet niet helemaal onder water staan, je giet het water namelijk niet af. Voeg er een snuf zeezout bij.
  • Los paar brokjes kuzu op in koud water.
  • Wanneer de groenten en de peer zacht zijn dan bind je het overgebleven vocht met de kuzu. Bindt het teveel dan voeg je nog wat water bij. Goed roeren en even laten staan, haal pan van het vuur.
  • Schep het op en garneer met de bovenstaande overige ingrediënten.

Bianca Buijs

Heb je mijn hulp nodig? Maak dan een afspraak.
Vul het contactformulier in of bel: 06-18947255

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google
    Privacy Policy and Terms of Service apply.